تاریخ انتشار: شنبه 1403/03/26 - 07:37
کد خبر: 507766

نگاهی بر تازه‌ترین برنامه‌های نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری؛

چهاردهمین انتخاب/ از حواشی حضور مشاوران نامزدها تا افشای دریافت زمین‌های ۱۰ هکتاری

چهاردهمین انتخاب/ از حواشی حضور مشاوران نامزدها تا افشای دریافت زمین‌های ۱۰ هکتاری

برگزاری میزگرد‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نامزد‌ها با مشاوران‌شان، این مسئله را بین طرفداران نامزد‌ها ایجاد کرده است که آیا رئیس‌جمهور باید حدی از تخصص و تسلط بر امور را داشته باشد که خود بر امور، تسلط داشته باشد، یا برعکس.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها برگزار می‌شود. در روزهای منتهی به این انتخابات شبکه‌های تلویزیونی و مراکز تولیدی سیما با هدف آگاهی بخشی به مردم و رسیدن به انتخاب اصلح، برنامه‌های متنوعی را در قالب ساختارهای مختلف برنامه‌سازی تدارک دیده‌ که در ادامه  این گزارش ضمن مرور نگاهی بر نطق‌ها وبرنامه‌های اعلامی نامزدها در این برنامه‌ها به معرفی بستر‌های ایجاد شده در صدا و سیما نیز خواهیم پرداخت. 

برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در صداوسیما با حضور نامزد و مشاوران او و سه تن از کارشناسان آن حوزه در حال برگزاری است. این میزگرد‌ها در سه حوزه فرهنگی، سیاست خارجی و اقتصادی برگزار و به صورت زنده پخش می‌شود. روز پنج‌شنبه سه برنامه از این میزگرد‌ها برگزار شد. میزگرد سیاست خارجی با حضور حجت الاسلام مصطفی‌پورمحمدی، میزگرد فرهنگی با حضور محمد‌باقر قالیباف و میزگرد اقتصادی با حضور مسعود پزشکیان که در ادامه نگاهی بر مهمترین بخش‌‌‌های نامزدها در آن خواهیم داشت.

اقتصاد را به من بسپارند، خراب می‌کنم!

پزشکیان، احمد‌میدری اقتصاددان و معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت روحانی و حسین‌عبده تبریزی اقتصاددان و مشاور عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی را به عنوان مشاوران خود به میزگرد اقتصادی صداوسیما برده بود تا پاسخ سؤالات داووددانش‌جعفری، یحیی‌آل‌اسحاق و حجت‌الاسلام‌محمدحسین‌حسین‌زاده‌بحرینی را که به عنوان کارشناس حضور داشتند، بدهند.

پزشکیان در بخشی از برنامه گفت: «اگر من را مسئول اقتصاد بگذارید قطعاً خراب می‌کنم؛ باید مشاور و کارشناس متخصص، مسئول اقتصاد شود.» پزشکیان شخصیتی است که به صداقت شناخته می‌شود. او با همین صداقت هم در کمپین انتخاباتی خود و در همین مناظره به صراحت اعلام کرد که اقتصاد بلد نیست.

در این مناظره هم عمده پاسخ سؤالات کارشناسان را دو مشاور پزشکیان دادند و حتی زمانی که حسین‌زاده بحرینی درباره مسئله قیمت‌گذاری بنزین از پزشکیان سؤال پرسید و خواستار پاسخ شفاف او به سؤال خود شد، باز پزشکیان فقط به کلیاتی بسنده کرد و بقیه پاسخ را به مشاورانش ارجاع داد. این صداقت و اینکه خود را متخصص همه چیز ندانستن، رفتار شایسته‌ای است که پزشکیان از خود - آن هم در زمانی که باید از مردم رأی بگیرد- بروز می‌دهد. این امر شایسته قدردانی است، اما اینجا پرسش مهمی نهفته است که قابل چشم‌پوشی نیست.

صداقت یک رفتار اخلاقی شخصی است که شایسته قدردانی است، اما صداقت لزوماً نمی‌‎تواند رنگ حقیقت به یک موضوع و ایده بزند. آیا این ایده که رئیس‌جمهور لازم نیست تخصص در همه حوزه‌ها یا به عبارت دیگر اشراف در همه حوزه‌ها داشته باشد و صرفاً همین که مدیر باشد و بتواند هماهنگی انجام دهد، کافی و درست است؟

با بالا گرفتن انتقادات، جریان اصلاحات به حمایت از پزشکیان برخاست. آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات با حمایت از رویکرد پزشکیان نوشت: «ایران به طبیبی نیاز دارد که امید کاذب نمی‌دهد. آن‌ها که از ساختار اقتصاد سیاسی ایران امروز آگاه‌اند می‌دانندکه بدون اصلاح این ساختار هر وعده‌ای عوامفریبی است.

پزشکیان به درستی می‌خواهد پس از ارائه دلایل و علت این بیماری دست به درمان بزند. بنابراین دروغ نمی‌گوید و امید کاذب نمی‌فروشد. ایران به چنین طبیبی نیاز دارد». محمد فاضلی، جامعه‌شناس نزدیک به جریان اصلاحات و اعتدال‌گرایان که در دولت روحانی هم دستی بر آتش مدیریت در وزارت نیرو داشت، در همین زمینه و در دفاع از رویکرد پزشکیان نوشت: «آقای پزشکیان، رویه درستی را که می‌گویید "من کارشناس نیستم و کارشناسان باید بررسی و اجماع کنند تا مسئله را تعریف و حل کنند" ادامه دهید.

بالاخره باید فهم و رویه شود که رئیس‌جمهور پست سیاسی است و تخصصی نیست و نباید خودش را متخصص هر عرصه‌ای بداند. رئیس‌جمهور هماهنگ کننده کلان است.» این سخنان با هدف جبران ضعف‌های پزشکیان گفته می‌شود که امید نمی‌دهد و واقعیت را می‌گوید، اما اتفاقاً رئیس‌جمهور باید تکلیف مردم را با مقوله‌هایی مثل امید روشن کند. بنابراین می‌توان این سخنان را سرپوش گذاشتن بر ضعف‌های پزشکیان فهم کرد.

اما بعد از میزگرد اقتصادی هم خود پزشکیان به انتقادات استفاده از کارشناسان پاسخ داد و در شبکه ایکس نوشت: «اگر به دنبال منافع یک اقلیت باشیم، معنای اجماع ایجاد هم‌نظری و یکدست‌سازی است. اگر دنبال منافع ملی باشیم، شنیدن تمام نظرات کارشناسی و رسیدن به بیشترین تفاهم روی راه حل‌ها در میان تنوع نظرات، یک دستاورد است. من روش دوم را برگزیده‌ام و دیدگاه اول را منشأ مشکلات کشور می‌دانم».
البته برخی، این دفاع‌ها را دستاوردسازی از «هیچ» توصیف کردند.

یکی از فعالان رسانه‌ای منتقد جریان حامی پزشکیان در این زمینه نوشت: «هرچند در اصل سعی دارند با زرنگ بازی، ندانستن و برنامه نداشتن را کارشناس محوری جا بزنند، اما نه اشاره‌ای به لزوم تسلط به برخی مسائل کلان اداره کشور از سوی این مثلاً هماهنگ‌کننده می‌کنند و نه چگونگی تصمیم‌گیری او بین دو پاسخ مختلف کارشناسی!». آل اسحاق هم که به عنوان کارشناس در این برنامه حاضر بود خطاب به پزشکیان گفت: «نمی‌شود شما به عنوان فرمانده همه موارد را به کارشناس حواله دهید!».

اما در مقابل این رویکرد که اصلاح‌طلبان امروز مدافع آن هستند ایده دیگری هم وجود دارد که باز اصلاح‌طلبان در سال‌های گذشته مدافع آن بودند. بله درست است که رئیس‌جمهور به عنوان یک شخص نمی‌تواند در همه امور متخصص باشد، اما اشراف باید داشته باشد تا اسیر شبه‌مشاوره‌ها و شبه کارشناسان نشود. به عبارت دیگر، اگر رئیس‌جمهور اشراف کافی نداشته باشد و همین آقای پزشکیان فردا رئیس‌جمهور شود، چه تضمینی وجود دارد که تحت تأثیر و نفوذ و خدای ناکرده فریب مشاوران قرار نگیرد.

نکته دیگر اینکه اگر اختلاف کارشناسی در موضوعی ایجاد شود که در عمده موضوعات هم چنین است آن‌وقت آقای رئیس‌جمهور چگونه تصمیم خواهد گرفت. اینکه تا دیروز اصلاح‌طلبان می‌گفتند که رئیس‌جمهور باید برنامه اقتصادی داشته باشد، اما امروز رئیس‌جمهور را یک تنظیم‌کننده و هماهنگ‌کننده کارشناسان، متخصصان و مدیران می‌دانند مخاطب را با این پرسش روبه‌رو می‌کند که آیا اصلاح‌طلبان به دنبال در دست گرفتن دولت به واسطه مسعود پزشکیان هستند یعنی پزشکیان ویترین باشد و اصلاح‌طلبان صحنه‌گردان واقعی دولت؟ می‌گویند لازم نیست پرزیدنت، متخصص باشد و تنها مدیر هماهنگ کننده است، و توضیح نمی‌دهند چگونه از ایده قبلی خود عبور کردند. اصلاح‌طلبان باید این گذر را به افکار عمومی توضیح دهند.

در واقع وقتی یک رئیس‌جمهور به میزانی بیش از نیاز و ضرورت تحت تأثیر مشاوران و متخصصانی که در اطراف خود به کار می‌گیرد باشد، ممکن است کسی مانند شکوری‌راد که زمانی درباره ٨٠‌شهید بسیجی- انتظامی در سال ۱۴۰۱ می‌گفت «این‌ها که صدا و سیما بهشون شهید می‌گوید کسانی هستند که رفتند داخل معترضان قرآن و پرچم آتش بزنند، گلوله خوردند»، به او در جایگاه معاون تبلیغات از جنس همین مشاوره‌ها بدهد که در هیچ عقل سالمی جا نمی‌گیرد. اخیراً شکوری‌راد به عنوان معاون تبلیغات ستاد پزشکیان منصوب شده است.

واگذاری زمین‌های ۱۰ هکتاری به وزرای دولت اصلاحات در لواسان

 پزشکیان در ویدئویی که از او منتشر شده به ماجرای دریافت خانه و زمین‌های آنچنانی وزرای دولت اصلاحات پرداخته و گفته «وزیر که بودم به وزیران خانه می‌دادند. حتی بردند و خانه‌ها را به ما نشان دادند. گفتند با شما کنار می‌آییم و هرکدام بخواهید در اختیارتان قرار می‌دهیم. بعد فکر کردم اگر بخواهم خونه بگیرم، خودم کار می‌کنم و خانه می‌خرم. چرا باید از این‌ها خانه بگیرم؟ در همین لواسان کنار سد لتیان به ما ۱۰ هکتار زمین پیشنهاد دادند و می‌گفتند این زمین‌ها آینده دارد، بیایید این زمین‌ها را بگیرید. ولی هیچ وقت از دولت نه سهم گرفتم و نه سهمیه. همین الان هم نه جایی سهمیه داریم و نه امتیازی. این‌ها ارزش ندارد. دوستان ما که شهید شدند، و آن‌ها که در این انقلاب زندگی خود را گذاشتند، رفتند و بچه هایشان ماندند.

اکنون، اما پزشکیان که نامزد انتخابات ریاست جمهوری است، از طرف طیفی از همین ویژه‌خوار‌های اصلاحات احاطه شده است. گویی آنها، ایشان را به عنوان یک فرصت برای بازگشت به قدرت می‌بینند. وگرنه پزشکیان نشان داده که مشی رفتاری، فکری و عقیدتی او با این جماعت کمترین نسبتی ندارد. اگرچه او در اردوگاه اصلاح‌طلبی تعریف می‌شود. حال باید دید در صورت پیروزی احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری با این جریان قدرت طلب و زیاده خواه چه خواهد کرد.

فیلترینگ برای همه خوب الا ایران

محمدباقرقالیباف هم در میزگرد فرهنگی شبکه دو حاضر شد. در این میزگرد مصطفی غفاری و صدیقه السادات حجازی به عنوان مشاوران قالیباف حضور داشتند. حسین‌انتظامی معاون سابق وزارت ارشاد، الهام یاوری مدیر سابق بنیاد ملی نخبگان و شهاب اسفندیاری رئیس دانشکده صداوسیما هم به عنوان کارشناس حضور داشتند.

در این میزگرد دو مسئله مهم مطرح شد. مسئله اول بازداشت برخی فعالان رسانه‌‎ای که برخی آن را مرتبط به شکایت‌های قالیباف عنوان کردند که او این مسئله را رد کرد. انتظامی هم از قالیباف در مورد فیلترینگ و جابه‌جایی وزیر ارشاد پرسید و خواستار پاسخ صریح در این زمینه شد. این در حالی است که تصمیم‌گیری در این امور در کشور به صورت جمعی انجام می‌شود و در بازه تبلیغات انتخاباتی نمی‌توان پاسخ صریحی در این موارد داد. مسئله فیلترینگ و ساماندهی فضای مجازی هم متناسب با اصول و سیاست‌های هر کشوری وجود دارد و ایران هم مستثنا از این قاعده کلی نیست.

یک مو از خرس کندن غنیمت است

پورمحمدی هم در میزگرد سیاست خارجی به همراه حجت‌الله ایوبی و مصطفی ابطحی حاضر شد. سیدمحمد‌کاظم‌سجادپور استاد تمام روابط بین‌الملل، ابراهیم‌متقی استاد تمام علوم سیاسی و فؤاد ایزدی استاد مطالعات امریکا به عنوان کارشناس حضور داشتند. پورمحمدی در این میزگرد در ضرورت مذاکره با کشور‌های متخاصم بیان کرد که یک مو کندن از خرس هم غنیمت است. به نظر می‌رسد پورمحمدی در حوزه مذاکرات خارجی تمرکز بیشتری در مناظره‌ها خواهد داشت.

فهم دقیق از میدان دارم

سعیدجلیلی هم در میزگرد سیاسی حاضر شد. او در این برنامه در پاسخ انتقادات ابراهیم متقی استاد دانشگاه تهران که از شیوه مذاکراتی او انتقاد کرد، گفت: «در دوره‌ای که من در وزارت خارجه بودم چه تهدیدی علیه ایران وجود داشت؟ شرق و غرب ما افغانستان و عراق توسط امریکا اشغال شده بود. چرا همان سال‌ها امریکا مجبور شد از عراق خارج شود. این یک فهم دقیق از میدان بود.

این یک اجرای قوی در برنامه‌ها بود که دشمن را ناکام گذاشت. در بسیاری کشور‌هایی که فرصت اقتصادی داشتیم سفارت‌خانه نداشتیم. من در سیاست‌خارجی چیزی که دنبال می‌کنم تعداد سفر نیست بلکه نتایج است. اگر رئیس‌جمهوری توانایی ملت خود را بشناسد کشور را معطل انتخاب فلان رئیس‌جمهور نمی‌کند. وقتی تهدید‌ها به حداقل می‌رسد که از مؤلفه‌های قدرت استفاده حداکثری داشته باشیم. لازمه شکوفایی اقتصادی، تعامل گسترده با کل جهان است».

علیرضا زاکانی هم روز پنج‌شنبه به قم رفت و در مدرسه حضرت معصومه (س) به صورت ضمنی به ضرورت اجماع نیرو‌های انقلاب اشاره کرد و گفت: «باید صلاح جبهه انقلاب را از صلاح فردی بالاتر ببینیم. رقابت صورت می‌گیرد و در نهایت اقبال مردم است که نتیجه را مشخص می‌کند. ستاد‌های نامزد‌ها حق تخریب دیگری را ندارند. گاهی می‌بینیم نامزد‌ها با یکدیگر مشکلی ندارند، اما ستاد‌ها به تخریب دیگری مشغول‌اند که نباید چنین اتفاقی رخ دهد».

معرفی برنامه‌ها 

شبکه یک 

برنامه«جریان»به تبیین شاخص‌های رئیس جمهور وانتخاب اصلح می‌پردازد.این برنامه هرشب ساعت۲۰روی آنتن می‌رود.همچنین برنامه «پایش» نیز با حضورنامزدهای انتخاباتی ساعت ۲۲و ۴۵ دقیقه روی آنتن می‌رود. مناظره حدودا چهار ساعته زنده نیز از شبکه یک سیما پخش می‌شود.همچنین برنامه «با مردم» باحضور نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود.
   
شبکه دو

ویژه برنامه «زمانه» با محوریت موضوع «انتخابات ریاست جمهوری» هرشب حوالی ساعت ۲۳ پخش می‌شود. برنامه‌های «صبحانه ایرانی»، «پاورقی» و «نوسان» ساعات ۷، ۱۹ و ۴۵ دقیقه و ۲۱ نیز با رویکرد انتخابات روی آنتن می‌رود.  برنامه «خط سوم» نیز به صورت زنده با حضور نماینده نامزدهای انتخاباتی حول ایده‌های اصلی آنها در خصوص موضوعات مهم حوزه زنان و خانواده حوالی ساعت ۲۳ روی آنتن می‌رود.
   
شبکه سه 

برنامه «میزگرد سیاسی» از روز پنجشنبه ۲۴ خرداد تا چهارشنبه ۳۰ خرداد با حضور کاندیداهای ریاست جمهوری، از ساعت۱۴ و ۳۰دقیقه تا ۱۶ روی آنتن می‌رود. 
   
شبکه چهار 

مجموعه برنامه‌ گفت‌وگو محور «مادرم ایران» درباره مسائل و چالش‌های کشور با حضور فرهیختگان روستایی و معلمان از شبکه چهار پخش می‌شود. این برنامه در هر قسمت بابرقراری ارتباط اینترنتی بادوکارشناس، می‌کوشد با نظرخواهی و دریافت دیدگاه‌های روستاییان و فرهنگیان برای مسائل و چالش‌ها، راه‌حل‌های کاربردی ارائه دهد.«مادرم ایران» روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۷ به مدت ۳۰ دقیقه از شبکه چهار پخش می‌شود.«تقاطع» به مدت ۱۶شب، هر شب ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه تا دو روز مانده به انتخابات از شبکه چهار پخش می‌شود.
   
شبکه نسیم 

شبکه نسیم با ویژه برنامه‌های «نسیما»، «نسیمی‌شو» و «نسیم آرا» انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری را پوشش می‌دهد.دوربین مخفی «نسیما» با حضور در بین مردم از انتخابات سخن می‌گوید و نظرات مردم را در این مورد جویا می‌شود.همچنین بخش‌های برنامه «نسیمی شو» به انتخابات چهاردهم خواهد پرداخت و برنامه«نسیم آرا» با پخش زنده انتخابات در روز هفتم و هشتم تیر ماه از شبکه نسیم روی آنتن می‌رود.
   
شبکه تهران

برنامه زنده «تهران ۲۰» شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰ با حضور نمایندگان هر نامزد و پرداخت به برنامه‌های آنها در مورد مسائل کلان استان تهران روی آنتن می‌رود. برنامه‌های «سلام تهران» و «به خانه بر‌می‌گردیم» نیز با رویکرد انتخابات روی آنتن می‌رود.« «در شهر» و «در استان» با ارتباط زنده در روز برگزاری انتخابات  این رویداد  می‌پردازد. 
   
شبکه آموزش

شبکه آموزش با برنامه‌های «دوربین ۷» و «مثبت آموزش» با هدف آشنایی مردم با انتخاب درست با دعوت از کارشناسان این حوزه، خانواده‌ها را با ضرورت انتخاب درست و صحیح آشنا می‌کند.برنامه‌های مثبت آموزش هر روز از ۸ صبح تا ۱۸ به‌صورت متناوب و در ۱۵ دقیقه پایانی هر ساعت و دوربین ۷ هر روز حوالی ساعت۱۲ و ۱۰ دقیقه و ۲۰ و ۳۰ دقیقه از شبکه آموزش سیما پخش می‌شود.
   
شبکه قرآن و معارف

برنامه گفت‌وگو‌محور «آرمان» با حضور کارشناسان مختلف به تبیین و بررسی دیدگاه‌های کاندیداها درخصوص موضوعات فرهنگی و معارفی می‌پردازد. این برنامه هر شب ساعت ۲۲ و ۱۵ دقیقه پخش می‌شود. برنامه «بینا» نیز با موضوع مردم‌سالاری دینی و انتخاب حکیمانه با حضور کارشناسان حوزوی و دانشگاهی روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود.در برنامه گفت‌وگو‌محور «مهنا» هم یک نماینده خانم از طرف هر نامزد انتخاباتی پاسخگوی سؤالات و دغدغه‌های شش دختر فعال اجتماعی درخصوص برنامه‌های نامزد دولت آینده برای دختران جوان خواهد بود. این برنامه از اول تیر‌ماه در جدول پخش شبکه قرآن قرار می‌گیرد.
   
شبکه نمایش

شبکه نمایش با پخش فیلم‌هایی با موضوع انتخابات با مخاطبان خود همراه است؛ فیلم‌های از‌جمله «نیوتن» و «یک روز جمعه» که در ساعات مختلفی در جدول پخش این شبکه قرار گرفته است.همچنین میان‌برنامه‌ها و زیرنویس‌های انتخاباتی نیز روی آنتن شبکه نمایش می‌رود.
   
شبکه افق

برنامه‌های «به افق فلسطین» هر روز ساعت ۲۰ و «جهان آرا» روزهای زوج ساعت ۲۲ به انتخابات می‌پردازند. همچنین برنامه «شهید جمهور» نیز با بررسی فرد اصلح به موضوع انتخابات ورود پیدا می‌کند. این برنامه روزهای فرد ساعت ۲۲ پخش می‌شود. پخش مستندهایی متناسب با انتخابات نیز در دستور کار شبکه افق قرار دارد.
   
شبکه سلامت

شبکه سلامت با برنامه‌های گفت‌وگو‌محور و زنده «مثبت سلامت» و «کشیک سلامت» ساعت۱۳و۳۰ دقیقه و۲۰ با حضور نماینده کاندیداهای ریاست‌جمهوری به گفت‌وگومی‌نشیند.همچنین برنامه «مناظره» کاندیداهای ریاست جمهوری با رابط ناشنوایان به صورت زنده از شبکه سلامت سیما نیز پخش می‌شود.
   
شبکه مستند

مجموعه مستند ۲۸ قسمتی «آن سوی سفر» درباره دستاوردها و خدمات دولت سیزدهم است که جنبه تشویقی برای حضور در انتخابات خواهد داشت. این مجموعه هر روز ساعت ۱۹ پخش می‌شود. مجموعه مستند ۱۲ قسمتی «انتخاب خدمتگزار» سعی دارد تا در هر قسمت در کنار تعریفی ساده از یک حرفه، انتظارات صاحبان آن حرفه را از دیدگاه رئیس‌جمهور آتی از زبان ایشان بیان کند. این مستند هر روز ساعت ۲۰ روانه آنتن خواهد شد. مجموعه مستند «مناظره» که به تاریخچه فرآیند و بررسی آداب و رسوم مناظرات گروه‌ها و احزاب مختلف بعد از انقلاب می‌پردازد، روزهای زوج ساعت ۱۸ پخش می‌شود. مستند کوتاه «آق‌سو، شعبه ۲۳» روایتی متفاوت درباره ارسال صندوق‌های رأی به مناطق کوهستانی و صعب‌العبور است و در مرحله آماده‌سازی پخش قرار دارد. مستند «تمرین برای حضور» درباره انتخابات دانش‌آموزی در مدارس سراسر کشور است و این‌که فضایی دغدغه‌مند و شاد برای تربیت نسل آینده کشور درنظر گرفته‌شده. این برنامه آماده پخش است. مستند «شناسنامه» به بررسی چگونگی ثبت وقایع حیاتی در تاریخ ایران و همچنین نقش «شناسنامه» به عنوان مهم‌ترین سند هویتی هر شخص در جامعه می‌پردازد که برای پخش در مرحله آماده‌سازی است.
   
شبکه ورزش

برنامه زنده «دست اول» با موضوع انتخابات در حوزه ورزش ساعات ۱۵ و ۲۰ پخش می‌شود. همچنین «کادر فنی» روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه حوالی ساعت ۱۸ و میان‌برنامه «ایران قهرمان» در ایام انتخابات روی آنتن شبکه ورزش می‌رود.
   
شبکه امید

برنامه «پای کار ایران» به تهیه‌کنندگی علی بازی از امشب تا جمعه ۸ تیر روی آنتن شبکه امید می‌رود. این برنامه هر شب ساعت ۲۳پخش می‌شود. برنامه «اولی‌ها» با نگاهی طنز به اهمیت مسئولیت اجتماعی و سواد سیاسی نوجوانان نسبت به اولین و مهم‌ترین انتخاب آنها در شکل‌گیری سرنوشت ایران اسلامی می‌پردازد. این برنامه هر روز ساعت ۱۳ و ۱۵ دقیقه، ۱۹ و ۴۵ دقیقه و ۲۳ و ۴۵ دقیقه روی آنتن شبکه امید می‌رود. مجموعه مستند «سفر قند ۵» با موضوع انتخابات در شش قسمت ۳۰ دقیقه‌ای شنبه تا سه‌شنبه ساعت ۱۱ پخش می‌شود. همچنین انیمیشن‌های «ماجراهای آقای شهروندی»، «انتخاب من» و «شکرستان تی‌وی» نیز با موضوع انتخابات در جدول پخش این شبکه قرار دارد. برنامه زنده «چله خدمت» نیز هر روز ساعت ۱۹ با موضوع اهمیت خدمت به کشور و خادمان نوجوان روی آنتن می‌رود.
   
مرکز تولید و فنی سیما

مرکز تولید و فنی سیما به عنوان بازوی اجرایی ستاد انتخابات معاونت سیما با آماده‌سازی، تجهیز و به‌روز‌رسانی فنی استودیوهای تلویزیونی، در راستای برگزاری هرچه بهتر برنامه‌های انتخاباتی شامل مناظره‌های تلویزیونی، میزگردهای تخصصی و سایر برنامه‌ها، اقدامات قابل‌توجهی انجام داده است.
   
مرکز سیمرغ

طبق اعلام ستاد انتخابات سیما، مرکز سیمرغ متولی تولید برنامه میزگردهای تخصصی درباره انتخابات شده است.در میزگردهای تخصصی برای هر نامزد، سه میزگرد تشکیل می‌شود که در هر میزگرد، سه کارشناس در حوزه تخصصی با نامزد مورد نظر گفت‌وگو می‌کند.
   
مرکز آثار کوتاه سیما‌ (تاک)

تولید محتوای مرتبط با انجام انتخابات زود‌هنگام، تولیدات دستاوردهای گوناگون بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تولیدات مربوط به دستاوردهای دوران کوتاه ریاست‌جمهوری رئیس‌جمهور شهید برای نشان دادن مسیر صحیح، کلیپ‌های سخنان رهبری، آنونس‌های جامع و آثار تهییجی از محورهای این مرکز برای تولیدات کوتاه است.
   
مرکز صبا

پویانمایی‌هایی با مضمون انتخابات و تاثیر مشارکت حداکثری در سرنوشت مردم که در مرکز پویانمایی صبا تهیه و تولید شده‌اند، از شبکه‌های سیما پخش می‌شود.پویانمایی‌های «ماجراهای آقای شهروندی»، «آقا معلم و بچه‌ها»، «شکرستان» و «انتخاب من» ویژه انتخابات روی آنتن می‌رود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دانشجویان خطاب به جلیلی: با انصراف شما کنار نمی‌آییم
در دولت من هر دانشگاه یک دولت سایه است/ موضوع برجام قدیمی شده است
دلیل بیرانوند برای فسخ با پرسپولیس چیست؟
سعید جلیلی در جمع دانشجویان شریف حاضر شد +عکس
رشد اقتصادی در دولت شهید رئیسی ۴ برابر دولت روحانی
اعتراف مَسکنی روحانی علیه دولت روحانی
مهم‌ترین محورهای بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسؤولان دستگاه قضا +فیلم
امیر حیدری: بیش از ۱۷ هزار واحد مسکونی از سوی نیروی زمینی ارتش در حال ساخت است
۴۱۰۰ استاد دانشگاه آزاد خواستار عذرخواهی پرشکیان شدند
لیست خرید استقلال بالاخره مشخص شد
وزیر نفت: ۱۵۵ پروژه بلاتکلیف در دولت شهید‌ رئیسی تکمیل شد
تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید در مجلس تصویب شد
قالیباف: برای رفع تحریم هرکجا لازم باشد می‌روم و آن را رفع می‌کنم
سعید جلیلی در جمع دانشجویان شریف حاضر شد
جشن ۱۰ کیلومتری غدیر چگونه برگزار می شود +جزئیات
نماهنگ « بابا حیدر» گروه سرود نجم الثاقب منتشر شد
رونمایی از اثر جدید روح‌الامین در قم +عکس
چراغ سبز رامین رضائیان به استقلال
اسماعیل نژاد فینالیست شد
شناسایی و احضار ۴ نفر به دلیل دستکاری در نظرسنجی‌های انتخاباتی
ثبت‌نام آزمون msrt از فردا ۳ تیر ماه آغاز می‌شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top